vineri, 22 iunie 2012

somn la clonc pe Dunare

A inceput sezonul de pescuit pe Dunare, dupa o lunga iarna, asteptarea a luat sfarsit.
Toata iarna mi-am facut planuri cum si ce, la ce si cu ce sa merg la clonc.
Pentru cei care nu stiu, cloncul este un instrument ( ii spun instrument ca scoate zgomote ) care daca este corect folosit face in asa fel incat, somnii care care lenevesc pe funduul albiei sa se ridice incitati si sa caute sursa zgomotului.
Despre monturile la somn s-au mai scris, sunt mai multe varianta si mai multe teorii. Eu folosesc pe Dunare o montura simpla :
Fir principal 0,60 mm textil, forfac 0,7 mono flurcarbon foarte rezistent la abraziune si la rupere.
plumb minim 150 g tip trabuc
ac mare...0/6. 0/7 sau ancora 0/3, 0/4..
intre plumb si ac 50-70 cm .

 In rest echipament puternic, mulineta minim 7000, iar lanseta 200-500 g actiune, 2,10 /2,40, si binenteles clonc. Teoria cloncurilor .....e o intreaga teorie, pastila dreapta, concava, convexa. Cel mai bun clonc este cel care iti scoate sunetele cele mai puternice si fara rateuri. Fiecare pescar are stilul lui si din incercari si adapteaza tipul de clonc care se potriveste. Eu am vre-o 8 cloncuri care imi bat bine, dar doar doua cu care ma impac.

Era sa uit, neaparat sonar, fara sonar este nimereala la clonc. Sonarul e bun sa fie cu dual con ( 20/60) si sa aiba RTV, realtime.
Dupa ce te obisnuiesti cu sonarul trebuie sa vezi cand se ridica si daca sunt mai multe lansete in barca, in zona carui carlig este.

Barca si motor...si nu in ultimul rand vant usor si Dunarea fara valuri, pe valuri este mai greu de tinut barca pe zona de pescuit si destul de dificil de dat cu cloncul.
Cam atat despre echipament.

Avand toate cele enumerate mai sus, impreuna cu Sorin am hotarat sa facem o ieseala de doua zile pe Dunare sa cautam somnul. El a mai dat de cateva ori la clonc cu alti pescari neavand nici o captura pana in prezent. Era destul de sceptic, tot insista sa luam si scule de crap , sa luam si scule de spinning...am acceptat cu toate ca sunt adeptul ideei ca daca pleci sa dai la mai multe stiluri nu faci decat sa incarci barca de bagaje si sa te incurci mai mult.
Plecam la 3 si jumatate dimineata din fata blocului spre Oltenita.
Zona de capare trebuia sa fie in aval de Oltenita pe insula Albina, ne-am intalnit si cu ceilati doi pescari care venisera cu masina pe mal In zona insulei Albina. N-am gasit locuri de campare, apa mare, si acolo unde puteam sa ne campam mult namol, Dunarea a scazut restul de brusc si a ramas inca ud malul.

Hotaram sa ne intoarcem in amonte. Zis si facut...dupa destule plimbari reusim sa intregim gasca iarasi, in amonte de insula Albina cu vre-o 5 km. Acolo erau deja alti prieteni care pescuiau de vineri.
Lasam bagajele, montam cortul...se face ora 10, si reusim intr-un final sa plecam la pescuit dar nu la clon, Sorini insista sa incercam la crap si caras in zone cu butuci si copaci cazuti in apa...... eram deja un pic suparat, doar un pic, ca am pierdut atata timp cu plimbarea. 
Dupa 2 ore de " pescuit" ( a se citi - staat degeaba) la insistentele mele renuntam la crap si plecam sa pescuim totusi la clonc. 
Vremea calda, vant usor de tot, Dunarea se mai limpezise, fara valuri. Minunat de dat la clonc.

Urc iarsi cativa km, la un loc unde stiu eu ca tine somn.
clonc, clonc, clonc.........dupa prima toana s-au ridicat 3 relativ micuti.
a doua toana ......clonc, clonc...se ridica destul de repede si imediat Sorin reuseste sa scoata primul somotei pentru el la clonc si pentru mine anul asta.

Repetam si in mai putin de jumatate de ora il scot si eu pe mustacios.

8 kg. e bine totul in aproximativ o ora. Deja soarele ardea groaznic, nu mancasem nimic.
Mai intra inca unu la aproximativ 2 kg la mine.
Cei de pe mal ne suna sa luam lemne ca in zona de campare nu erau. Gasim lemne, incarcam barca si ne intoarcem la tabara. Oamenii erau deja la masa, Cezar se ocupase de ciorba de peste.
7 oameni si o singura lingura, super tari, sa vezi cum mnacam ciorba cu cana, cu cutia de conserva sau alte instrumente rudimentare. Sa traiesti Cezare, nu ma omor cu ciorba de peste, dar este poate cea mai buna ciorba de peste mancata vreo-data de mine. Avea de toate, legumele exact ce si cum trebuie iar ca specii de pesti la fel, platica, caras, vaduvita, somotei, salau. O minunatie.
Unde sa mai iesi cu burta plina si cu soarele in cap? Ardea soarele groaznic, berea era rece. Am hotarat sa mai ramanem la umbra, Sorin vroia sa dea de pe mal.
Spre seara ies cu Dan si cu Costin, eram 3 in barca, voie buna, glume, telefoane la prieteni care erau acasa si cred ca turbau ca noi suntem la peste.....un pic mai multa galagie decat ar fi trebuit. Se ridicau somnii dar nu vroiau sa atace.
Dupa vre-o ora la lanseta lui Dan vad miscare, si trasatura.......Dan uitase sa stranga frana mulinetei. Ratare.
Asta e, se mai intampla. plumbul fiind greu cand intepi trebuie sa intepi temeinic, altfel plumbul opune rezistenta si nu reusesti sa intepi pestele. Se facea seara, deja eram obositi dupa o zi destul de agitata.
Stiam ca pe mal ne asteapta o bere rece. Ne lasam la vale dusi de Dunare si ajungem la tabara.
 Se lasa seara, avem noroc si tantarii nu ne omoara, incepe vantul destul de tare, imi faceam griji pentru a doua zi, daca nu se potoleste vantul o sa am probleme la intoarcere. Am mai patit-o pe vant.
A doua zi n-am putut sa ma scol cu noaptea in cap. cu greu m-am trezit pe la 8, pana am baut cafeaua si ne-am dezmeticit s-a facut 9. Am iesit iar la clonc cu Sorin si Paulleta.
Slabut a doua zi , nu s-au ridicat decat cativa mici si doar la lanseta lui Paulleta au intrat doua moace in jur de un kg. Revenim la tabara, Cezar , Costin si Dan plecasere, doar Mihai mai ramasese. Il lasam si pe Paulleta strangem si intre timp arunc o lanseta cu care dadeam la clonc dincolo de prag. Sorin e pe faza si reuseste sa aduca la mal un somotei de paroximativ 2 kg.

Deja caldura ne topea efectiv. Strangem si plecam.
Pentru prima iesire la clonc, a fost excelent. 6 somni/ somotei, cel mai mare 8 kg.
Ciorba excelenta, atmosfera si partenerii nemaipomenitii. 




Un comentariu: